Solat Sunat Aidilfitri ala PKP

Solat Sunat Aidilfitri ala PKP

Solat raya tahun ini agak mencabar maka bersiap sediala wahai bapak2 sekalian. Kawan2 FB share macam mana kita boleh jadikan tahun 2020 ini paling istimewa bebanding tahun2 sebelumnya. Mengikut Ustad Somad, dia kata untuk solat JAMAK perlu ada 4 orang, 1 Iman dan 3 Makmum; kalau kurang kena solat sendiri2 xperlu baca khutbah. Semoga korang semua dapat mangfaat ya.

2020 Tahun Istimewa

solat jemaahMasjid dan surau ditutup. bukan saja bapak-bapak mesti jadi imam solat terawih dan witir di rumah bersama isteri dan anak-anak.

Datang pulak hari raya, cemas lagi.
Sebab masjid dan surau masih lagi tutup. Jadinya sekali lagi, bapak-bapak mesti jadi imam solat. Kali ini solat Aidilfitri di rumah masing-masing.

Tambah cemas bila solat Aidilfitri kena baca khutbah lepas solat. Macamana nak buat tu?

So, saya bagi panduan asas solat Aidilfitri dan khutbah hari raya untuk bapak-bapak jadikan sebagai panduan.

Jangan takut! Lawan!

❤️ Solat Sunat Aidilfitri.

✅ Lafaz niat; sahaja aku solat sunat Aidilfitri, menjadi imam kerana Allah Ta’ala.

✅ Lepas baca doa iftitah, takbir ‘Allahu akbar’ sebanyak 7 kali. Selang-selikan dengan bacaan secara ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.

✅ Cukup 7 kali takbir dan Tasbih mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.

✅ Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud dan sujud kali kedua seperti biasa.

✅ Bangkit dari sujud menuju rakaat kedua dengan takbir ‘Allahu akbar’.

✅ Selepas itu terus bertakbir lagi ‘Allahu akbar’ sebanyak 5 kali. Selang-selikan dengan bacaan ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.

✅ Cukup 5 kali takbir dan Tasbih mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.

✅ Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud, sujud kali kedua dan duduk tahiyyat akhir.

✅ Baca tahiyyat sehingga habis dan bagilah salam.

Maka selesailah solat sunat Aidilfitri.

Kemudian tibalah saatnya untuk bapak-bapak membaca khutbah.

Jangan takut! Lawan!

Khutbah Aidilfitri ni macam khutbah hari Jumaat biasa saja. Tambah best, saya akan bagi yang paling basic saja untuk dibuat dan khutbah ini sah.

❤️ Khutbah pertama.

✅ Ucap الحمدلله“Alhamdulillah”.

✅ Baca selawat اللهم صلي علي محمد و علي ال محمد

“Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.

✅ Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah”.

✅ Baca 1 potong ayat Al-Quran;
‎(بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ إِنَّاۤ أَعۡطَیۡنَـٰكَ ٱلۡكَوۡثَرَ)

‎(فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَٱنۡحَرۡ)(إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ ٱلۡأَبۡتَرُ)
[Surat Al-Kawthar)

“Inna a’thoinakal kausar. Fasolli lirabbika wanhar. Inna syaniaka huwal abtar”.

Sekian khutbah pertama. Kemudian duduk la sekejap.

❤️ Khutbah kedua.

✅ Ucap
‎الحمدلله
“Alhamdulillah”.

✅ Baca selawat
‎اللهم صلي علي محمد وعلي ال محمد
“Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.

✅ Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah”.

✅ Baca 1 potong ayat Al-Quran;
‎(بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ)
‎(ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ)(لَمۡ یَلِدۡ وَلَمۡ یُولَدۡ)(وَلَمۡ یَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدُۢ)
[Surat Al-Ikhlas )

”.”Qul huwallahu Ahad. Allahus somad. Lam yalid walam yulad. Walam yakullahu kufuwan ahad”.

✅ Baca doa untuk seluruh orang Islam; “Ya Allah selamatkan kami semua dari Corona Virus. Ya Allah selamatkan kami semua di dunia dan akhirat.

Then, boleh la bersurai.

Itu je pun. Tak susah kan? Sempoi giler.

Ada beberapa hari lagi nak berlatih ye. Kalau boleh jangan la yang basic sangat. Tambah la sikit perisa biar sedap tak nampak kering.

Terutamanya yang bahagian khutbah hari raya tu.

Agak-agak susah, boleh je download khutbah mana-mana kat internet. Kemudian baca.

Selesai…

Masih bimbang?

Jangan takut! Lawan!

hari rayaKalau takut nak lawan sorang-sorang, lawan ramai-ramai. Share panduan ni dekat semua bapak-bapak yang bakal jadi imam dan khatib raya di rumah nanti.

Kita lawan sama-sama.

#StayAtHome
!
– Para makmum dijangka akan memegang handphone untuk merakam momen bersejarah ini –

tak ad tongkat betul batang penyapu pun, boleh.

Kerusi kena sediakan. . Sbb nak guna semasa duduk antara dua khutbah

Copy & Paste

Facebook Comments